foto: Nienke Veneboer

Johan Fretz | Toriman De stad is niet veranderd

Compagnietheater, Grote Zaal / 4 mei 2019 om 21.00 uur

Kaarten kosten € 15,- en zijn verkrijgbaar bij het theater Reserveer

In een theatraal concert probeert Johan Fretz tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog het ritme van deze tijd te vangen. Begeleid door muzikanten treedt hij op als Toriman, in een nieuwe mengvorm van gesproken woord en klank, zwevend tussen speech en muziek. Met inspiratiebonnen als Gil Scott Heron, Maya Angelou, maar ook Crosby, Stills en Nash, Childish Gambino en Radiohead, neemt hij het publiek mee op een muzikale reis en probeert hij de grote vragen van toen te vertalen naar het heden.

Johan Fretz

Johan Fretz (1985) is Toriman. De schrijver en theatermaker debuteerde in 2012 met de roman Fretz 2025, die werd genomineerd voor De Bronzen Uil, voor beste Nederlandstalige debuut en maakte drie avondvullende theatershows met duo Gebroeders Harteveld & Fretz. Zijn tweede roman, Onder de Paramariboom, verscheen begin 2018 bij Lebowski. Hierin vertelt hij het verhaal van een hilarische en ontwapenende roadtrip door Suriname. Over een zoektocht naar roots en identiteit, dubbelbloedigheid, maar bovenal over de verzoening tussen een moeder en een zoon. Het boek won recent de Nederlandse Boekhandelsprijs 2019 en wordt verfilmd door KeyFilm (Ventoux, Soof). Johan maakte ook een solovoorstelling van het boek, waarmee hij vorig seizoen door Nederland toerde en die genomineerd werd voor de Neerlands Hoop, een belangrijke cabaretprijs. Daarnaast is hij zaterdagcolumnist voor Het Parool en was hij regelmatig te zien met muzikale afsluitingen in Pauw & Jinek. Toriman is zijn nieuwste project, waarbij de hokjes literatuur, kleinkunst en cabaret sloopt en er een geheel nieuwe mengvorm van woord, klank, muziek en speech voor in de plaats brengt.

‘De kracht van deze innemende rasverteller is dat hij met veel passie en flair een belangrijke boodschap uitdraagt, die binnenkomt. Hij confronteert de bezoeker met scherpe vragen en observaties, zonder te veroordelen. Het is een actuele voorstelling die identiteit en tolerantie aan de kaak stelt op Fretz’ authentieke wijze’ – Juryrapport Neerlands Hoop

‘Het persoonlijke maakt Johan Fretz origineel en authentiek (…) Het toont aan dat Fretz zijn vorm gevonden heeft’ – NRC

‘Doe ons maar meer, meer, meer Johan Fretz in 2017’ – De Volkskrant

Muzikale begeleiding: David Middelhoff

Regie: Bo Tarenskeen