In gesprek met… Juliska Retra

Nu 4 mei 2018 dichterbij begint te komen, gaan we de aankomende weken in gesprek met verschillende mensen die te maken hebben met Theater Na de Dam. Wat mag het publiek verwachten op 4 mei en hoe draagt iedereen zijn steentje bij? In deze aflevering praten we met Juliska Retra. Sinds november is zij verbonden aan Theater Na de Dam als nieuw hoofd van de Marketing en Publiciteit en hierbij stellen we haar voor aan de hand van 4 vragen. Komende weken is ze er even tussenuit vanwege haar zwangerschapsverlof.

Wie ben je en wat doe je voor Theater Na de Dam?

Ik ben Juliska, na 6 prachtige jaren bij Carré heb ik de vleugels uitgeslagen en ben ik als freelancer marketing/pr aan de slag gegaan. De vraag of ik iemand wist voor de marketing van Theater Na de Dam was voor mij het sein om voor mezelf te beginnen. Ik wist wel iemand om dat te doen, ik. Vanuit Carré heb ik meerdere jaren de grote Carrévoorstelling in de marketing ondersteund, dus ik kende Theater Na de Dam al goed.

Wat betekent herdenken voor jou? 

Herdenken betekende voor mij niet alleen denken aan de gevallen mensen van de Tweede Wereldoorlog, maar ook aan de mensen die alle jaren erna aan oorlog zijn overleden. Nu ik bij Theater Na de Dam werk en we een indrukwekkend bezoek aan het Huis van de Wannsee Conferentie en Concentratiekamp Sachsenhausen hebben gebracht, denk ik nu dat de aankomende 4 mei een diepere, of misschien wel andere betekenis voor me heeft dan hiervoor. Het is bizar wat er in die oorlogsjaren gebeurd is en dat moeten we blijven herdenken, omdat die geschiedenis nog steeds doorleeft in normen en waarden van nu.

Hoe herdenk je meestal? 

De afgelopen jaren ben ik bij de herdenking op de Dam geweest of met de medewerkers van Carré in het theater om daarna de voorstelling van Theater Na de Dam te bezoeken. Een voorstelling na de herdenking geeft voor mij de herdenking een extra dimensie. Daarnaast vind ik het bijzonder dat de voorstellingen op 4 mei vaak alleen op die avond te zien zijn waardoor je met alleen het publiek dat er dan is deze unieke ervaring beleeft.

Hoe zie jij de toekomst van Theater Na de Dam voor je?

Vanuit mijn vakgebied marketing en pr is mijn doel en droom voor Theater Na de Dam dat binnen een paar jaar iedereen in Nederland weet dat ze op 4 mei na de herdenking ergens op een plek, buiten op locatie of in een theater, een voorstelling kunnen zien die betrekking heeft op de Tweede Wereldoorlog. Om verdieping te vinden in de herdenking, nieuwe verhalen te horen en te beseffen waarom het belangrijk is dat we deze oorlog niet vergeten.